SOSKI-_-KROTA #1 Опубликовано: 28 сентября 2009 Q: Как долго еще ты будешь рассматривать доту, как что-то, на что ты хочешь тратить своё время и что хочешь совершенствовать? (from Murazor) A: Честно говоря, не могу представить, что остановлюсь в ближайшее время. Это единственная игра, в которую я играю и поэтому я получаю огромное удовольстиве работая над ней. Мне кажется есть еще много вещей, которые можно улучшить и много чего можно сделать. Я надеюсь эта игра достигнет новых высот и завоюет еще больше поклонников. Я стараюсь идти по этому пути, чтобы не получилось, что я не могу больше разрабатывать доту с той же свободой и с тем же качеством. Q: Как ты выбираешь что изменить? Ты сдараешься сделать игру быстрее или пытаешься её ориентировать на ганг? (from sgamer.com) A: Вобщем-то я не об этом думаю, когда что-то меняю. Хоть это и почти всегда так, не правильно считать, что такой подход это правильно. Сила доты в её глубине и (дальше не смог перевести). Очень много неочевидных "ловушек", которые кажутся офигенными идеями, но на самом деле портят эту самую глубину (вот что он подразумевает под глубиной доты я ниибу ваще). Моя основная цель- сконцентрироваться над этой самой глубиной игры, а не над всякими поверхостными мелочами. Я хочу, чтобы игроки чувствовали, что я многое улучшил, поощрая те ситуации, когда игрок вознагражден за лучшее решение, нежели сделал аппонент, что, как я думаю, что-то значит и для хуевых игроков (вот это я 100% не парвильно перевел). Это и есть конце концов ядро профессиональной доты, создания большего числа возможностей для нахождения правильных решений (учительница по русскому тут поставила бы мне 2). Есть конечно еще до фига факторов для изменений, но основоной приоритет на этом. Q: Что ты думаешь о редакторе Starcraft 2? (from tobby) A: Выглядит круто, думаю появится дофига игр разработанных на нем. Больше возможностей для управления камерой и мышкой, как и прочими фишками, это породит новые темы, как и варик когда-то. Q: Have you decided if you are moving DotA to Starcraft 2 yet? (from Vodotz) A: I've been actively exploring several options for some time now. Starcraft 2 might not necessarily have what DotA needs to become a better game. Moving to any new engine presents various challenges that need to be considered: - Will we be able to reproduce the subtle, but very important, unit spell, attack and movement mechanics properly? - Will the art style fit DotA? Will there be enough unique and identifiable character models for heroes to use? - Will it encourage team sponsors or help improve the DotA competitive scene? - Will it provide features that improve DotA, such as: accessibility, networking capabilities, visual readability, spectator features, interface design, etc. These are the general issues I've been considering when thinking about what the right thing is for DotA's future. Q: Why did you remove the combat regeneration from Heart of Tarrasque? (from Florian) A: It was a very specific choice to completely remove combat regeneration from it rather than just reduce it. While it was a nerf, that wasn't the primary goal. The problem with trying to measure the value of regeneration on Heart is that it makes your success in a fight depend at least partially on how long the fight lasts. The core issue is more about what it promotes rather than it allowing you to survive. It encourages the wrong things and doesn't reward players who make better moment to moment decisions as much as it could. It removes some depth from the game and makes it a little less interesting over all. If the item needs a certain amount of tanking power, it is much more direct to add more hit point bonus to the item instead of doing it via a method that obscures the ability to measure the balance of the item. This is more about the design philosophy the item should have, rather than its actual numbers or power, since I consider those as solvable problems if you have the right design to start with. In general, I prefer to lean towards creating a situation of long term solvability to issues. Some things might be knowingly imperfect but done in a manner that increases measurability to allow it to settle in a better place in the long run. Q: How can I help improve the game itself? Are you going to add my suggestion if I send it? (from JoseC) A: The best way is to give feedback; I always appreciate getting suggestions from players. While it isn't practical to expect a specific idea to be used (because of the large number of people with different perspectives), it doesn't mean that they don't get factored in. For me, it isn't always about the specific suggestions as much as what the player is thinking about and how they measure value. Most changes are usually a compilation of many different sets of data and requests over time. I tend to avoid listening to only one type of player. By "type of player" I do not mean competitive or casual at all, I mean the segment of player groups that use different mediums to express their views. There is a very large portion of users that would go unaccounted for if that was the case. Data comes from a variety of different sources, such as: emails, forums posts, replays, joining games with players from different cultures, direct dialog, etc. There are a lot of different types of players and they tend to value things very differently, so it is important for the concept of success or failure not be tunnel visioned to only one medium of opinions. Q: What will happen with the -switch command? (from n!ight) A: To be honest, I'm not sure yet. It is a tricky issue. On one hand, I want to remove it because in many cases, it causes more problems than it solves, and it creates an uncomfortable situation for players. On the other hand, a lot players find it very useful, and people have just slowly started to get a better understanding of when to use it and not to. I might implement something that freezes the leaver items and gold until the team decides if they want utilize -switch or take the resources, but of course that is only one aspect of the command. While it is an optional game mode now, I do recognize that it will eventually need to be addressed somehow. Q: Why you are making new heroes with hard and interesting skills when there are many old heroes with trivial stuns and auras? (from prodota.ru) A: There is a balance that needs to be maintained between adding new content and improving old. Some players (like me) prefer refreshing old heroes, but others grow attached to older heroes and prefer them to not be changed. The important thing to keep in mind when thinking about a remake is trying to make sure that the qualities players enjoyed in that character are maintained for the rehash. That isn't always possible, but it is something that needs to be considered. Furthermore, sometimes there is more value in simplicity, not everything basic always needs replacing. New skills might be interesting, but needless complexity should also be avoided whenever possible. I try to find a middle ground between remakes and new content so all players can be reasonably satisfied in the end. Q: Какой способ для отправления идей и отчётов о багах наиболее предпочтительный и с наибольшей вероятностью дойдёт до тебя? (from kiu) A: Больше всего я предпочитаю электронную почту, так как в ней я могу отсортировать и организовать письма по тематике как мне удобней и проще. Q: Have you considered the suggestion to make Invoker's orbs not interrupt movement? (from STT40) A: I know a lot of people have requested this in the past. This feature was actually implemented in 6.63 before I had to remove it due unresolved technical issues. Warcraft 3 does not provide a straighforward way to do this, so I used a few tricks to achieve it, but it made command registrations unreliable so you would sometimes get incorrect orbs if you clicked too rapidly. Q: Есть ли у тебя график дня/недели/месяца, опираясь на который ты выбираешь время для работы над Дотой? (from gibigate) A: В разные годы было по-разному, так как учеба, занятия программированием и научные исследования занимают разное время. В основном я стараюсь делать новую бета-версию карты каждый день для экспериментов с ней, так что обычно небольшие куски времени от каждого дня составляют работу над картой. И это меняется от месяца к месяцу. Q: Есть ли у тебя какие-либо планы по возвращению команд "-terrain" в ближайшем будущем? (from Xochaedo) A: Я могу затратить лишнее время для этого в будущем, если игроки так хотят этого, но я рекомундую использовать специальные программы, созданные членами коммьюнити. Они делают более правильные изменения в варкрафте и позволяют производить большее число изменений, в отличие от возможностей при уже запущенной карте. Q: Будут ли новые пасхальные яица в карте? (from Zeyall) A: Какие пасхальные яица? Thanks to everyone that emailed me their questions. If you didn't see yours listed here and would still like me to answer it next time, let me know. Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
Гость ~Bob~ #2 28 сентября 2009 ща переведу 3 вопроса от пд попали Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
Anarchu #3 28 сентября 2009 ща переведу 3 вопроса от пд попали только написать хотел :po_weke: Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
SYLAR #4 28 сентября 2009 сейчас засуну в переводчик! бля, не влазит -_- Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
Гость ~Bob~ #5 28 сентября 2009 бля хелпуйте с переводом, спать хочу, не варит башка Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
Смотритель #6 28 сентября 2009 прочитал забавно Долбоеб на форуме долбоебов POTMA GEROI - VI PIDORASI. Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
Anarchu #7 28 сентября 2009 бля хелпуйте с переводом, спать хочу, не варит башка давай работай :po_weke: Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
iT_Chemist #9 28 сентября 2009 bob, пиши в асю 209087642 что не можешь перевести. у меня гуд инглиш Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
Смотритель #10 28 сентября 2009 помогал бобоу пока тот не заснул Долбоеб на форуме долбоебов POTMA GEROI - VI PIDORASI. Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
iT_Chemist #11 28 сентября 2009 я начал переводить (хотя на английском прочитал и все понял) и понял что это пиздец геморой донести мысли с английского на русский. удачи боб =) Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
[BT4M]BOLGAR #13 29 сентября 2009 Чочо перевидите чтоле, кто шарит Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
futaba- #16 29 сентября 2009 СДЕЛАВ МАНТУ И УЛЬТУ МОРФ ЕБЕТ ТВОЮ СЕМЬЮ Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
Ant0n #17 29 сентября 2009 а какие вопросы с продоты кроме подписаного? ааа 1 киу, 3й какой? Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
Bir_9 #19 29 сентября 2009 Боб Скажи, что ты пока не переводил, попробую помочь Поделиться сообщением Ссылка на сообщение
opensky_ #20 29 сентября 2009 НАКОНЕЦ :dance: ЛОЛ ДА ТЫ ЕБАЛО ЗАВАЛИ ОХУЕЛ НА ОПЕНСКАЯ ВЫЕБЫВАТЬСЯ ГНИЛЬ пиздец, да выпустите рыжую, начнется коррида Тут уже зенитчика выпустили. Бегаем по форуму от потоков говна. Поделиться сообщением Ссылка на сообщение